Miejski Suzuki Ignis Hybrid – oferuje więcej niż myślisz

0
Miejski Suzuki Ignis Hybrid

Segment crossoverów i małych SUV-ów ma nam dziś do zaoferowania wiele ciekawych modeli. Trudno jest jednak znaleźć realną konkurencję dla Suzuki Ignis Hybrid. Pod kilkoma względami jest to samochód unikalny. Mamy na myśli przede wszystkim zaskakującą przestronność, fantastyczne walory użytkowe, a także klasyczny – jak na dzisiejsze standardy – układ napędowy typu mild hybrid. Przyjrzyjmy się bliżej tej bardzo interesującej propozycji od Suzuki.

Zawieszenie pneumatyczne – rozwiązanie z górnej półki

0
zawieszenie pneumatyczne Volkswagen

Komfort jazdy samochodem to jedna z najważniejszych cech, na jaką zwracają uwagę kierowcy. W szczególności osoby, które lubią dalekie podróże albo wymagające tereny oczekują, że ich podróż będzie odbywała się w jak najlepszych warunkach. Z tego powodu decydują się często na najbardziej luksusowe modele, w których jednym z ważnych elementów jest zawieszenie pneumatyczne. Przyjrzymy się mu bliżej.

Gdzie zazwyczaj możemy znaleźć zawieszenie pneumatyczne?

Zawieszenie pneumatyczne uważane jest często za rozwiązanie klasy premium, dlatego znajdujemy je przede wszystkim w modelach z najwyższej półki. Limuzyny, samochody typowo terenowe i SUV-y często posiadają właśnie taki model zawieszenia. Może być ono także elementem dodatkowego, opcjonalnego wyposażenia samochodu “średniej klasy”, który nie jest przeznaczony do pokonywania trudnych terenów. Dzięki jego obecności zmienia się jednak komfort jazdy i możliwości takiego typowego pojazdu: na co dzień służy jak standardowe auto, ale po wyjeździe na autostradę może nabrać nieco bardziej sportowego charakteru i niższego profilu.

Oczywiście, jeśli twój samochód go nie posiada, zawsze możesz zdecydować się na wymianę klasycznego wyposażenia na pneumatyczne. Przykładowo, możesz zainwestować w zawieszenie pneumatyczne Volkswagen, które zapewni ci komfort i poprawi warunki jazdy. Sprawi także, że zmniejszy się wpływ obciążenia na pojazd, co poprawia stabilność toru jazdy nawet przy większych prędkościach i zakrętach. W rezultacie to także większe bezpieczeństwo podróżowania.

Jak działa zawieszenie pneumatyczne?

Działanie zawieszenia pneumatycznego oparte jest przede wszystkim na działaniu kompresora, który pompuje gaz pod wysokim ciśnieniem do miechów powietrznych, znajdujących się w zawieszeniu. Współpracują one z wahaczem, co decyduje o ustaleniu konkretnej pozycji i prześwitu. Oczywiście, cały ten proces sterowany jest za pomocą sterownika komputerowego i systemu czujników, które dbają o to, aby prześwit był stały i odpowiedni do warunków jazdy.

Największe zalety działania zawieszenia pneumatycznego

Największą zaletą tego, jak pracuje zawieszenie pneumatyczne, jest tak zwany stały prześwit, utrzymywany za pomocą miechów i tłoczonego do nich powietrza. Kiedy na zawieszenie działają większe siły, pompowana jest dodatkowa ilość powietrza, która powoduje ich rozprężenie się, a kiedy siła się zmniejsza: nadmiar powietrza jest wypuszczany.

Dzięki temu samochód nigdy nie ulega dobijaniu i nie ma najmniejszych obaw o to, że zahaczy podwoziem o podłoże nawet przy większych obciążeniach i prędkościach. Dzięki temu pojazd zachowuje się niezwykle stabilnie i przewidywalnie. Jest to szczególnie ważne w przypadku samochodów klasy GT i SUV-ów: w pierwszych pozwala na płynne pokonywanie zakrętów przy większych prędkościach, w drugich wyrównuje tor jazdy, stabilizując wychylenie nawet o dziesiątki centymetrów.

Wyższe koszty obsługi

Na koniec warto podkreślić, że zawieszenie pneumatyczne to rozwiązanie dość skomplikowane i jego prawidłowe działanie wiąże się z koniecznością regularnego serwisowania oraz kontroli aktualnego stanu. Kompresor, rurki, miechy – to tylko kilka elementów, na jakie warto zwracać uwagę. Dlatego też w trakcie użytkowania należy liczyć się z podwyższeniem kosztów obsługi z powodu regularnie prowadzonej kontroli w celu utrzymania pracy zawieszenia na jak najwyższym poziomie.

Lokalizacja GPS – samochody, telefony, bagaż i nie tylko

Lokalizacja GPS

Narzędzia do monitoringu GPS to nie tylko możliwość obserwowania na mapie obecnego położenia samochodu. Czy wiesz, jak wiele zastosowań mają lokalizatory? Jeżeli nie – koniecznie przeczytaj ten tekst.

Moduły GPS to urządzenia, które mogą zostać wykorzystane w wielu sytuacjach. Różnią się one bowiem między sobą sposobami instalacji i wbudowanymi funkcjami – co pozwala Ci na zakup modelu, który spełni wszystkie Twoje oczekiwania.

W tym artykule wymienimy kolejne zastosowania narzędzi do lokalizacji GPS. Możesz być pewien, że dzięki odpowiednio dobranemu lokalizatorowi zadbasz o bezpieczeństwo bliskich osób, zwierząt, pojazdów i przedmiotów.

Lokalizatory GPS jako ochrona pojazdów

Jedną z grup lokalizatorów są moduły GPS dla pojazdów. Niektóre z nich są przenośne, inne zaś wymagają instalacji.

Przenośny moduł IKOL OBD – dla aut i busów

Do przenośnych lokalizatorów dla pojazdów zaliczamy m.in. IKOL OBD. Moduł ten jest podpinany do gniazda OBD w aucie osobowym lub busie (dzięki czemu może odczytywać dane z komputera pokładowego) i umożliwia m.in. śledzenie aktualnej pozycji oraz zapisywanie historii przejazdów. Możesz z niego korzystać np. wtedy, gdy nie chcesz żadnej ingerencji w pojazd, bo zależy Ci na szybkim montażu. Inną zaletą tego nadajnika jest jego mobilność. Jeżeli np. zarządzasz flotą pojazdów i dany samochód nie jest obecnie używany – z łatwością wyjmiesz z niego lokalizator i umieścisz w innym aucie.

IKOL GO – precyzja, niezawodność i szerokie zastosowanie

Moduł IKOL GO charakteryzuje się wyjątkowo szerokim zastosowaniem (jest odpowiedni dla aut osobowych, busów, ciężarówek, maszyn budowlanych, traktorów, a nawet łodzi). Urządzenie to wymaga instalacji – można ją wykonać także samodzielnie.

IKOL CAN – kontrola zużycia paliwa i stylu jazdy kierowcy

Lokalizator IKOL CAN jest podpinany pod magistralę CAN pojazdu (gdzie spotykają się wszystkie czujniki). Pozwala mu to na sczytywanie z niej licznych informacji o pojeździe. Największą zaletą tego modułu jest funkcja kontroli zużycia paliwa.

Innym ważnym udogodnieniem jest opcja kontroli stylu jazdy kierowcy (Ecodriving). To szczególnie ważne, jeśli zarządzasz większą grupą pojazdów i chcesz zmniejszyć koszty utrzymania aut. Od teraz będziesz wiedział, jakie błędy popełniają Twoi kierowcy oraz który z nich zużywa najwięcej paliwa przez zbyt szybką jazdę czy gwałtowne hamowanie.

Coś dla samolotów i jednośladów

Urządzenia IKOL to nie tylko GPS-y dla aut – z myślą o m.in. pilotach i motocyklistach stworzono moduły idealnie dopasowane do ich potrzeb.

IKOL AERO jest lokalizatorem instalowanym w samolotach. Umożliwia on śledzenie aktualnej pozycji samolotu i sprawdzanie historii przelotów. To dobry wybór, jeżeli pracujesz w szkole lotniczej i chcesz monitorować postępy swoich uczniów.

Z kolei IKOL MOTO to propozycja nie tylko dla właścicieli jednośladów, ale też skuterów wodnych, motorowerów czy łodzi. Moduł ten jest wodoszczelny oraz odporny na brud i ekstremalne temperatury.

Zabezpieczenie bagażu

Przenośny lokalizator IKOL SPOT sprawdzi się, gdy chcesz zabezpieczyć bagaż przed zagubieniem. Wystarczy, że schowasz go w torbie, walizce lub plecaku. Możesz też z łatwością przymocować moduł w dowolnym miejscu, po uprzednim schowaniu go do etui, z którym jest sprzedawany.

Monitorowanie ludzi i zwierząt

Warto zauważyć, że IKOL SPOT to nie tylko sposób na wygodne namierzenie zapomnianego bagażu. Jest to także niezawodne narzędzie, jeśli chcesz sprawdzać lokalizację osób starszych i niesamodzielnych, dzieci oraz zwierząt (gdyż może zostać przyczepiony także do obroży).

Urządzenie to wyposażono w przycisk SOS, służący do wzywania pomocy. Po jego naciśnięciu zostaje wysłany alert – może on przyjść do Ciebie za pomocą SMS-a, wiadomości e-mail lub powiadomienia z aplikacji IKOL Tracker, służącej do monitoringu lokalizatorów.

Monitorowanie telefonu bliskiej osoby dzięki aplikacji mobilnej

W tym artykule wymieniliśmy szereg urządzeń GPS, wraz z ich szerokim zastosowaniem. Lokalizatory GPS to jednak nie tylko moduły.

Jeżeli chcesz zadbać o bezpieczeństwo bliskiej osoby – warto, by zainstalowała ona na swoim smartfonie aplikację IKOL X. W ten sposób zmieni ona swój telefon w mobilny lokalizator. Dzięki temu będziesz mógł w każdej chwili sprawdzić, gdzie znajduje się Twoje dziecko lub partner.

Jak to zrobić?

  • Pierwszym krokiem jest instalacja na telefonie aplikacji IKOL X przez osobę, którą chcemy monitorować.
  • Następnie należy pobrać na swój telefon aplikację IKOL Tracker lub zalogować się na system.ikol.pl.
  • Na końcu należy dodać telefon bliskiej osoby jako nowy lokalizator na swoim profilu.
  • Gotowe!

Co ważne, aby mieć możliwość namierzenia czyjegoś smartfona, musi być on połączony z Internetem (np. za pomocą transmisji danych komórkowych) i mieć włączone dane lokalizacyjne.

Należy przy tym wspomnieć, że IKOL X jest dostępny wyłącznie dla urządzeń z dostępem do sklepu Google Play. Z kolei IKOL Tracker możesz używać także na iPhonie.

Lokalizatory GPS – szeroka funkcjonalność dla Twojej wygody

Jak widzisz, lokalizatory GPS IKOL przydają się w niemal każdej dziedzinie życia. Dzięki nim możesz zachować kontrolę nad bagażem i pojazdami oraz chronić bliskie Ci osoby czy ulubionego pupila.

Korzystając z narzędzi GPS IKOL zyskujesz zatem spokój ducha i poczucie bezpieczeństwa – a to niezwykle ważne w dzisiejszych, niespokojnych czasach.

Tarcze hamulcowe – jak często wymieniać?

0
Tarcze hamulcowe

Układ hamulcowy jest jednym z kluczowych elementów bezpieczeństwa. Jeśli jest sprawny i prawidłowo wyregulowany, jest gwarancją bezproblemowej jazdy.

Tarcze hamulcowe: zasada działania w pojeździe

Gdy kierowca naciska pedał hamulca, ciśnienie w przewodzie hamulcowym wzrasta, a tłoczki siłownika hamulca głównego wysuwają się i dociskają pedał hamulca lub bęben hamulcowy do pedału hamulca. Ten ostatni jest mocno osadzony na piaście koła, a pojazd zwalnia lub zatrzymuje się.

Należy zawsze sprawdzać poziom i stan płynu hamulcowego oraz stan klocków hamulcowych. Wielu właścicieli pojazdów przegapia kluczowy moment, jakim jest stan tarcz hamulcowych, ponieważ do czasu ich fatalnego zużycia gwarancja na pojazd już wygasła.

Producenci wskazują w dokumentacji technicznej, jak długo wytrzymają ich produkty, ale informacje te mają charakter wyłącznie doradczy. Możesz z grubsza określić z wyprzedzeniem, jak często będziesz musiał kupować nowe materiały eksploatacyjne.

Średnio klocki hamulcowe są wymieniane przy następującym przebiegu:

  • samochody krajowe: 12 +/- 3 tys. km;
  • samochody importowane: 17 +/- 3 tys. km;
  • samochody sportowe: 5 +/- 1 tys. km.

Częstotliwość zużycia i wymiany tarcz hamulcowych

Wymiana tarcz hamulcowych nie podlega żadnym przepisom. Serwisanci i pracownicy obsługi pojazdów często spotykają się z tarczami hamulcowymi, które zużywają się już po kilku latach użytkowania, jak również z tarczami, które wytrzymują dziesiątki lat. Tempo zużywania się tarcz hamulcowych zależy od wielu różnych czynników:

Najłatwiej określić, kiedy wymiana klocków jest wymagana przez czujniki zużycia i / lub wskaźnik na desce rozdzielczej, jeśli jest to przewidziane dla tego modelu. Dodatkowymi oznakami konieczności wymiany są „lekki” pedał, zwiększona droga hamowania oraz zwiększony przepływ płynu roboczego.

Charakterystycznym znakiem rozwoju urządzeń hamulcowych będzie specyficzny dźwięk podczas intensywnego hamowania. Po wymazaniu podkładek płytka czujnika wydaje charakterystyczny pisk w kontakcie z powierzchnią krążka. Konstrukcja większości zagranicznych samochodów przewiduje wskaźniki świetlne, które są połączone za pomocą styków zamontowanych w podkładkach klocków.

1. Styl jazdy

Przy agresywnym lub nieekonomicznym stylu jazdy, zarówno klocki hamulcowe, jak i tarcze hamulcowe będą musiały być wymieniane znacznie częściej.

2. Klasa pojazdu i konstrukcja układu hamulcowego

W stosunkowo lekkich starszych pojazdach (o ile kierowca przestrzega dobrych nawyków jazdy) przednie tarcze hamulcowe wytrzymują po 150 000 do 200 000 km, a w zależności od rocznego przebiegu – od 4 do 6 lat eksploatacji.

W pojazdach serii D, E, F, S oraz z ciężkimi oponami, pickupach itp. (i dokładnie w ten sam sposób, w zależności od stylu jazdy) tarcze hamulcowe wytrzymują 3-4 lata i do 100-150 000 km. Nie dłużej.

Tylne tarcze hamulcowe we wszystkich pojazdach wytrzymują ok. 2-3 lata po wymianie tarcz przednich.

Główną (i najważniejszą) przyczyną zużycia tarczy hamulcowej jest jej zmniejszona grubość, która różni się w zależności od producenta i jest określona w instrukcji danego producenta hamulców: Deklaracja zgodności WE (dokument wystawiony przez producenta), a także przepisy techniczne i regulaminy stacji obsługi. Każdy producent posiada swój własny dokument WE.

W trakcie eksploatacji dochodzi do uderzeń i innych fizycznych oddziaływań na tarcze hamulcowe. Na przykład pod koniec hamowania, kiedy tarcze hamulcowe (i klocki hamulcowe) są już prawie całkowicie zużyte, a pojazd wjeżdża w kałużę, tarcze hamulcowe wyginają się, a nawet ścierają. Brud, błoto, piasek i inne czynniki występujące w terenie (a nawet na drodze) wpływają na stan i działanie hamulców.

Opony całoroczne czy sezonowe – które rozwiązanie sprawdzi się lepiej?

Opony

Od wielu lat toczy się spór użytkowników obu rodzajów opon, dotyczący tego, który wybór jest lepszy. Jak rzeczywiście powinno się je dobrać, biorąc pod uwagę styl oraz miejsce użytkowania samochodu? Czy istnieje złota recepta na oponę idealną do każdych warunków?

Opony wielosezonowe, do jakich warunków się nadają?

Opony całoroczne dostępne m.in. w https://noweopony.pl/opony/225/50/r17 są częstym wyborem ze względu na wygodę oraz koszty. Decydując się na nie, możesz oszczędzić czas i pieniądze przeznaczone na wymianę wraz z ich magazynowaniem. Jednak nie dla każdego będą one dobrym wyborem. Kosztem tego, że pełnią one zarówno funkcję opon letnich jak i zimowych, będzie ich nieco gorsze zachowanie podczas ciężkich warunków pogodowych. Z tego powodu ważnym aspektem jest sposób oraz miejsce użytkowania auta. Można myśleć o założeniu całorocznych jeżeli korzysta się z samochodu, tylko aby poruszać się na krótkich odcinkach drogi, np. po mieście, gdzie drogi są zwykle odśnieżane na bieżąco. Jeżeli pokonujesz średnio, więcej niż 10 tysięcy kilometrów rocznie, lepszym pomysłem mogą się okazać opony sezonowe.

Opony sezonowe, jakie są ich wady i zalety?

W przypadku opon sezonowych, które możemy kupić w https://noweopony.pl/ sprawa jest dużo prostsza, wybieramy je w zależności od pory roku, która aktualnie panuje. Zaleca się wymianę letnich na zimowe gdy średnia temperatura na dworze wynosi poniżej 7 stopni Celsjusza. Każdy z obu rodzaju jest wyprodukowany z materiału zapewniającego bezpieczeństwo w zależności od warunków pogodowych. W zimowych zastosowano miękką gumę, która zachowuje się lepiej podczas niskich temperatur, przy jednoczesnym występowaniu błota pośniegowego oraz deszczu. Jeżeli używasz auta poza miastem, lub zdarza się, że drogi w Twojej okolicy nie są odśnieżane na bieżąco, to w tym przypadku wypadają one lepiej w porównaniu do opon wielosezonowych. Letnie zbudowane są z twardszej gumy, dzięki temu nie zużywają się tak szybko na suchej nawierzchni.

Które opony należy wybrać? Całoroczne czy sezonowe?

Decydując się na zakup opon, po pierwsze musisz określić, gdzie w głównej mierze się poruszasz? Jeżeli lubisz długie wyjazdy poza miasto, mieszkasz w górach, lub w miejscu, gdzie są słabe drogi, wybierz sezonowe. Zapewnią Ci one bezpieczeństwo oraz wygodę podróżowania, nawet w trudniejszych warunkach pogodowych. Oczywiście, nie zawsze trzeba więcej wydawać, i można wybrać opcję bardziej ekonomiczną, jaką są opony całoroczne. Możesz je wykorzystać, jeżeli głównie używasz auta do poruszania się po mieście, a kiedy pogoda jest zła, wolisz zostawić auto w garażu.

Jak zdać testy na prawo jazdy po 5 dniach nauki?

Jak zdać testy na prawo jazdy po 5 dniach nauki

Czy państwowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy jest trudny? Wszystkie aktualne pytania z testów na prawo jazdy są obecnie dostępne na stronie Ministerstwa Infrastruktury za darmo. Kandydat na kierowcę, aby zdać egzamin w ośrodku WORD musi wskazać prawidłową odpowiedź na pytania wyświetlane losowo w czasie rzeczywistym przez system komputerowy. Nie ma możliwości powrotu do pytania, na które nie udzielono odpowiedzi. Część pytań odzwierciedla sytuacje, z jakimi kierowcy mogą się spotkać w codziennym ruchu drogowym.

SUV-y i Crossovery – czym faktycznie się różnią

0
SUV-y i Crossovery

SUV-y i crossovery to obecnie jedne z najczęściej wybieranych samochodów osobowych. Wyróżniają się na tle innych modeli nie tylko stylem, ale również praktycznością. Ciężko wyodrębnić wyraźne różnice między tymi dwoma rodzajami aut, zwróćmy więc uwagę na cechy, które mogą mieć znaczenie przy podejmowaniu decyzji o wyborze odpowiedniego dla nas modelu.

Jak sprawdzić stan klocków hamulcowych?

0
Jak sprawdzić stan klocków hamulcowych

Bez sprawnych klocków hamulcowych nie ma bezpiecznego auta. Dlatego musimy regularnie monitorować ich stan. Dzięki temu upewnimy się, że w kluczowym momencie układ hamulcowy w aucie zadziała tak, jak powinien. Wymiana klocków to czynność serwisowa, którą trzeba wykonywać wręcz rutynowo. Nie znaczy to jednak, że można ją bagatelizować.

Po czym poznać, że klocki hamulcowe są “na wykończeniu”?

Tak naprawdę jedynym wyznacznikiem zużycia klocków hamulcowych jest grubość okładziny ciernej. To jest właśnie ten element, który odpowiada za hamowanie. Poprzez kontakt z tarczami hamulcowymi, okładzina cierna wywołuje tarcie, przetwarzając energię kinetyczną w cieplną i tym samym spowalniając obrót kół.

Na większości klocków hamulcowych jest umieszczony znacznik, po którego przekroczeniu należy niezwłocznie wymienić komponent. Bardzo pomocne może być również to, w jakim stanie są tarcze hamulcowe. Jeśli zaobserwujemy na nich coś dziwnego – np. nieregularne wyżłobienie – sprawdźmy, w jakim stanie są klocki.

Jak się dostać do klocków hamulcowych?

Dokonanie oględzin klocków hamulcowych jest łatwe, wymaga jednak pewnego wysiłku. Możliwe jest ono bowiem dopiero wtedy, gdy odkręcimy całe koło i zdejmiemy je z prowadnicy. Widzimy wtedy tarcze hamulcowe, a w pobliżu powinniśmy zobaczyć również klocki. Mamy wtedy możliwość dokładnego ich obejrzenia i ocenienia ich stanu.

Oprócz samego poziomu starcia, warto również przeanalizować, w jaki sposób klocki się ścierają. Powinny to robić równomiernie – tzn. okładziny ciernej powinno ubywać w każdym miejscu tyle samo. Jeśli jest inaczej – winne mogą być: nieprawidłowy sposób montażu klocków hamulcowych, producent lub uszkodzenie mechaniczne układu.

Co zrobić, gdy klocki są już zużyte?

Gdy widzimy, że okładzina cierna znajduje się już niepokojąco blisko bezpiecznego poziomu grubości – należy niezwłocznie ją wymienić. Możemy zrobić to samodzielnie lub udać się w tym celu do warsztatu. Która z tych opcji będzie bardziej opłacalna?

Z reguły wymiana klocków nie jest zbyt skomplikowana i można ją wykonać samemu. Musimy jednak pamiętać, że nieumiejętny montaż może doprowadzić do dużo poważniejszych konsekwencji. Jeśli więc nie jesteśmy pewni swojej wiedzy lub umiejętności – lepiej udajmy się do warsztatu.

Postaw na sprawdzone klocki hamulcowe Breck – wysoka jakość i bezpieczeństwo.

Sprawdzanie stanu klocków hamulcowych – podsumowanie

Jeśli chcemy sprawdzić stan klocków hamulcowych w aucie – wystarczy, że odkręcimy koło i je zdejmiemy. Większość producentów umieszcza na okładzinie ciernej klocków znacznik zużycia. To po nim poznamy, kiedy nadchodzi czas na wymianę. Oprócz poziomu zużycia warto jeszcze zwrócić uwagę na to, czy klocki zużywają się prawidłowo. Zaglądajmy za koła regularnie i wypatrujmy wszelkich niepokojących zjawisk, które mogłoby świadczyć o awarii.

Hyundai Kona – crossover dla wymagających

0
Hyundai Kona

Crossovery stanowią coraz ważniejszą gamę pojazdów. Są wybierane głównie do miasta przez osoby, dla których SUV jest zbyt duży, a typowe auto klasy B okazuje się niedostatecznie funkcjonalne. Jednym z najciekawszych przedstawicieli tego segmentu jest Hyundai Kona, który wyróżnia się na tle konkurencji kilkoma ważnymi elementami.

Co to jest chiptuning?

0
chiptuning

Strojenie chipów silnika (chiptuning) to proces, w którym elektroniczna jednostka sterująca jest przeprogramowywana, dzięki czemu silnik pracuje w ramach innych parametrów. Chip ECU znajduje się w układzie wtryskowym i reguluje ilość powietrza i mieszanki paliwowej. Po przeprogramowaniu wartości te można regulować. 

  1. Co to jest chiptuning?
  2. ECU – system kontroli pojazdu
  3. Chiptuning – czy warto? 
  4. Jakie są skutki chiptuningu?
  5. Jak wpłynie to na żywotność mojego silnika?
  6. Czy można cofnąć Chiptuning?

Co to jest chiptuning?

Chip tuningowy silnika to kluczowa część układów elektrycznych i komputerowych Twojego samochodu. Chip w Twoim pojeździe steruje wieloma różnymi systemami, regulując je i zapewniając, że są one zawsze odpowiednio zasilane.

Chiptuning pojazdu zastępuje jego domyślne oprogramowanie, nadpisując je nowym oprogramowaniem. Nazywa się to przemapowaniem pojazdu.

ECU – system kontroli pojazdu

Czym jest ECU? Skrót ten pochodzi od angielskiego Electronic Control Unit. Jest to „mózg” pojazdu, program, który kontroluje działanie silnika i nie tylko. W zależności od typu samochodu i roku jego produkcji, ECU może sterować wieloma różnymi systemami. Należą do nich: automatyczna skrzynia biegów, system stabilizacji pojazdu, wtrysk paliwa, układy wspomagania zaworów, układ rozrządu i zapłonu oraz system kontroli prędkości. Wszystko to ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania twojego pojazdu. Układ reaguje na bodźce z pojazdu, aby zwiększyć ciśnienie w zaworach i układach wtrysku paliwa, regulować prędkość maksymalną i przyspieszenie pojazdu i nie tylko.

Chiptuning – czy warto?

Istnieje wiele powodów, dla których warto wybrać chiptuning pojazdu. Po pierwsze, zauważysz, że twój silnik lepiej reaguje, gdy wciśnięty jest pedał przyspieszenia. Całkowity moment obrotowy i moc zostaną zauważalnie zwiększone. Dostarczanie mocy będzie płynniejsze, co zapewni znacznie bezpieczniejsze wrażenia z jazdy, a to z kolei sprawi, że wyprzedzanie będzie łatwiejsze i bezpieczniejsze. Podczas normalnej jazdy zauważysz, że spalanie paliwa jest mniejsze, co nie tylko obniża koszt paliwa, za które będziesz musiał zapłacić, ale także minimalizuje ślad węglowy. Reakcja przepustnicy zostanie poprawiona, a zakres obrotów zostanie zwiększony. I to wszystko przy bardzo nieinwazyjnej metodzie, która nie wymaga wymiany takich kluczowych elementów pojazdu, jak np. katalizatory.

Jakie są skutki chiptuningu?

Wiele osób twierdzi, że zmiana mapowania ECU nie wpływa na zużycie paliwa, jednak nie jest to technicznie prawda. Ze względu na proces związany z przemapowaniem ECU, więcej paliwa zostanie zużyte w celu wytworzenia wzrostu mocy. Jeśli samochód jest prowadzony „z entuzjazmem” po przeprowadzeniu remapu, samochód będzie zużywał tyle samo paliwa, co wcześniej, a w niektórych przypadkach nawet więcej. Jeśli jednak kierowca zmodyfikuje styl jazdy, aby jak najlepiej wykorzystać zwiększoną moc i moment obrotowy w całym zakresie obrotów, możliwe jest zwiększenie oszczędności paliwa.

Jak wpłynie to na żywotność mojego silnika?

Chiptuning w oczywisty sposób zwiększy moc twojego pojazdu i w zależności od tego, jak jeździsz, żywotność silnika może ulec skróceniu. Jeśli jeździsz mocniej, naturalnie możesz spodziewać się skrócenia żywotności silnika. Jednak to samo może się wydarzyć w przypadku np. stłuczki nawet bez mapowania. Chiptuning w żaden sposób nie obciąża silnika, więc sam remap nie wpływa na długowieczność, a jedynie na styl jazdy.

Czy można cofnąć Chiptuning?

Piękno chiptuningu polega na tym, że proces ten jest całkowicie odwracalny. Bez żadnego śladu!

Zobacz też