auto zima

Zima to trudny czas dla wszystkich kierowców. Trzeba zadbać o odpowiednie opony, a także sprawdzić czy na karoserii nie ma oznak korozji. Istotne znaczenie ma również jakość akumulatora, w sytuacji, gdy zbliża się sroga zima warto sprawdzić w warsztacie samochodowym stopień jego naładowania, a jeśli to konieczne zdecydować się na jego regeneracje. Nie o tym będzie jednak dziś mowa, wszak jest jeszcze jeden ważny aspekt, bezpośrednio wpływający na bezpieczeństwo jazdy zimą, kiedy bardzo szybko zapada wzrok. Jakość oświetlenia samochodowego ma ogromne znaczenie, dlatego warto przekonać się, jak należy dbać o lampy samochodowe zimą.

Czystość lamp to podstawa

Aby lampy spełniały swoją rolę muszą być czyste. Gruba warstwa kurzu czy brud pośniegowy powodują, że światła nie mogą pracować prawidłowo, a światło jest stłumione czy zmniejsza się jego zasięg. Dlatego bezwzględnie samochód zimą trzeba regularnie czyścić i pamiętać również o czyszczeniu owych lamp i to bardzo dokładnie. Tak naprawdę wystarczy do tego wilgotna ścierka z mikrofibry, która nie porysuje nam reflektorów. Oczywiście zabrudzenia mogą się dostać również do środka i wtedy konieczne jest odkręcenie klosza i wyczyszczenie go także od wewnętrznej strony. Czasem system mocowania lamp jest dość skomplikowany i trudno je rozkręcić, wtedy pozostaje oddanie samochodu w ręce specjalistów. Choć w przypadku przednich lamp odkręcenie zdemontowanie kratki chłodnicy, poluzowanie śrub i usunięcie reflektora nie powinno być problemem. Wcześniej koniecznie należy odłączyć zaciski od akumlatora, aby uniknąć porażenia prądem!

Zmatowiałe lampy samochodowe – jak poradzić sobie z tym problemem?

klasyczny reflektorOczywiście czyszczenie to nie wszystko, bowiem z czasem lampy samochodowe mogą matowieć, zwłaszcza jeśli nie są wykonane ze szkła, a akrylu. Z takim problemem, który także zmniejsza widoczność na drodze można sobie jednak poradzić. Wystarczy zdecydować się na polerowanie refelektorów. Taki zabieg można wykonać samodzielnie, wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednią pastę polerską. Przed przystąpieniem do niego trzeba oczywiście oczyścić reflektory samochodowe. Potem należy zabezpieczyć krawędzie zderzaka taśmą i można przystąpić do szlifowania polerką elektryczną. Krążki ścierne należy wcześniej przez 5 minut namoczyć w wodzie. Zaczynamy od wyższej gradacji, czyli mniejszej ścieralności, a potem przechodzimy do niższej, czyli bardziej agresywnej, w przypadku większych zamgleń. Należy szlifować spokojnym ruchem od strony lewej do prawej utrzymując maksymalną prędkość obrotów nie większą niż 600/minutę. Przy zmianie krążka papieru ściernego przechodzimy do ruchu góra-dół, a reflektor staje się matowy. To jednak pożądany efekt, gdyż jeśli zaczynasz od gradacji 800, a kończysz na 1500 czy 2000 to dopiero w końcowym etapie staje się on przejrzysty. Dla każdej gradacji szlifowanie nie powinno trwać dłużej niż 3-5 minut. W czasie szlifowania co jakiś czas należy spryskać reflektor wodą. Potem można już przystąpić do głównej pracy, a więc polerowania lamp. Tę czynność należy wykonywać do momentu aż pasta polerska zmieni kolor z mlecznego na szklisty. Na samym końcu resztki pasty można usunąć płynem do mycia naczyń. W kolejnym etapie należy rozprowadzić płyn do odtłuszczania powierzchni z filtrem UV. Teraz reflektory będą jak nowe, a jakość światła doskonała, oczywiście o ile nie przepala się już żarówka…

Wymiana żarówek rzecz ważna

Na drogach można zauważyć często samochody „ślepe na jedno oko”, których właściciele chyba zapomnieli zabrać ze sobą żarówek zapasowych. Trzeba mieć je zawsze przy sobie, zwłaszcza zimą, kiedy dobre oświetlenie decyduje o bezpieczeństwie. Bardzo niebezpieczne jest także, gdy jedno światło świeci mocno, a drugie znacznie słabiej. Co to oznacza? Prawdopodobnie kierowca popełnił podstawowy błąd i zamiast wymienić komlet żarówek, stwierdził, że skoro jedna jeszcze działa, to wymieni tylko tę przepaloną. Tymczasem żarówki zawsze trzeba wymieniać parami.

Ustawienie świateł i jakość światła mają kolosalne znaczenie

samochod zimaKierowcy powinni wybierać wysokiej jakości żarówki do swoich lamp samochodowych. Powinny one mieć temperaturę barwową 4000K, a więc odpowiadającą światłu dziennemu. Takie światło jest najlepsze i najzdrowsze dla oczu. Po wymianie żarówek koniecznie trzeba sprawdzić prawidłowe ustawienie świateł. Kiedy reflektory są niewłaściwie wyregulowane oślepiają pieszych i innych kierowców, co także może być niebezpieczne.

O lampy samochodowe należy dbać przez cały rok, ale w sposób szczególny zimą. Warto je regularnie myć, a gdy zajdzie potrzeba także polerować. Wymiana żarówek, gdy szybko zapada zmrok, a jedna się przepaliła, to absolutna konieczność.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here