Łożysko ślizgowe to taki typ łożyska, który nie posiada ruchomych części pośredniczących. Występuje w nim element obrotowy, który znajduje się w cylindrycznej panewce z pasowaniem luźnym. Skąd pochodzi nazwa? Otóż chodzi o ślizganie się czopa wału i tarcie ślizgowe. Powstaje w trakcie pracy tych elementów. Szeroki wybór łożysk ślizgowych dostępny jest w sklepie EBMiA.plhttps://www.ebmia.pl/lozyska-rolki-tuleje-slizgowe-c-196_140_1330.html

Rodzaje łożysk ślizgowych

Łożyska ślizgowe można podzielić na pięć typów:

– Hydrostatyczne

– Hydrodynamiczne

– Olejowe

– Suche

– Powietrzne

Łożyska hydrostatyczne

Następuje tu rozdzielenie dwóch pracujących powierzchni pod wpływem wtłaczania oleju pod ciśnieniem do panewki.

Łożyska hydrodynamiczne

W tym typie łożyska ciecz wytwarza się sama. Następuje to z powodu zjawisk tworzących się w szczelinie. Do powstania tarcia niezbędna jest zbieżność szczeliny w jej kierunku ruchu, odpowiednia prędkość i ilość danego poślizgu, która zapewni ciągłość procesu.

Łożyska olejowe

Tu jedynie kawałek łożyska wypełniony jest olejem. Podczas ruchu wału w przestrzeni między powierzchnią a panewką powstaje niewielka warstwa oleju. Jest wystarczająca do utrzymania wału.

Łożyska suche

Są stosowane do niezbyt wymagających i mniej obciążonych połączeń. Należy smarować je bardzo rzadko, a czasami wcale.

Łożyska powietrzne

Używane są w urządzeniach, które muszą osiągać dużą precyzję i mają niewielką siłę promieniową. Rozstaw między panewką i wałem trzyma tu poduszka, która tworzy się w momencie dostarczenia powietrza do panewki.

Zastosowanie łożysk ślizgowych

Istnieje wiele zastosowań łożysk ślizgowych. Jednym z najważniejszych jest przenoszenie ciężarów. Spotkać je można także w niedużych konstrukcjach z małym obciążeniem. Używa się ich, gdy ciężkie jest osiągnięcie dużej dokładności montażu, a także wtedy, kiedy występuje konieczność zastosowania cichobieżności łożyska. Wybierz je w przypadku dużej prędkości obrotowej oraz by wygłuszyć drgania wału.

Eksploatacja łożysk ślizgowych

Tarcie to podstawowa funkcja w łożyskach ślizgowych. Do ich zabezpieczenia niezbędne są smary, które minimalizują tarcie między działającymi na siebie elementami. Dzięki temu spowolnisz proces zużywania się i wydłużysz ich żywotność. Dodatkową funkcją smarów jest ochładzanie powierzchni, dzięki czemu łożyska nie przegrzewają się nadmiernie.

Dobrej jakości smary mają za zadanie spełniać szereg cech, m. in. zmniejszyć hałas podczas pracy, obniżać temperaturę pracy łożysk, przedłużać żywotność elementów, a co za tym idzie obniżać koszty użytkowania. Niektóre smary dodają także odporność na działanie w wodzie.

Pamiętaj, że łożyska metalowe wymagają cyklicznego smarowania. Jednak przy użytkowaniu łożysk z tworzyw sztucznych jest to wręcz niewskazane. Spowoduje to odkształcenia i wykruszenie powierzchni.

Na koniec istotna informacja – smary plastyczne najlepiej nadają się do łożysk ślizgowych, ponieważ w swoim składzie mają mydło, stałe kwasy tłuszczowe, woski, azotek boru, grafit oraz oleje mineralne. Ich właściwości zapewniają odporność na zatarcia, nadmierną eksploatację i wszelkie zniszczenia.

Artykuł dostarczył nam sklep techniczno-narzędziowy EBMiA.pl – sprzedający części z dziedziny pneumatyki – https://www.ebmia.pl/uzdatnianie-sprezonego-powietrza-zespol-przygotowania-c-1452_1891_2035.html

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here