Amortyzatory samochodowe – czym są i kiedy warto je wymienić?

Rola amortyzatorów w naszym samochodzie jest niezwykle ważna, z czego wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy – wpływają na bezpieczeństwo oraz komfort podczas jazdy samochodem. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na ich właściwy dobór i zdecydować się na najbardziej optymalne dla nas rozwiązanie w tematyce zawieszenia pojazdu.

Czym są amortyzatory?

Opisuje się je jako mechanizm podwozia, który odpowiedzialny jest za wiele zadań, przede wszystkim za amortyzowanie, czyli przenoszenie i minimalizowanie wszystkich drgań ze sprężystych elementów, czyli na przykład ze sprężyn. Amortyzatory odpowiadają także za zapewnienie nam komfortu podczas jazdy, muszą dlatego być dosyć miękkie i elastyczne.

Rodzaje amortyzatorów

Możemy podzielić go na dwa główne rodzaje:

  • Olejowe, gdzie działanie opiera się na dwóch zaworach, przez które przepuszczana jest ciecz, która niweluje drgania.
  • Gazowe, które są znacznie częściej spotykane w samochodach, działają na dosyć podobnej zasadzie, lecz zamiast cieczy mamy do czynienia z mieszanką gazu z płynem. To rozwiązanie uznawane jest za skuteczniejsze, dzięki lepszym właściwościom mieszanki od cieczy. Musimy jednak wiedzieć, że nie są one całkowicie wolne od cieczy, ponieważ jest ona potrzebna do niwelowania tarć w tłoczyskach. Amortyzatory gazowe charakteryzują się mniejszą siłą tłumienia, przyczepności oraz czasem reakcji, przez co dają nam większy komfort podczas jazdy. Są również mniej podatne na niekorzystne warunki atmosferyczne – pod wpływem temperatur gaz nie zmienia zbytnio swoich parametrów, możemy je również częściowo regulować oraz określać parametry pracy.

Wybieramy właściwy amortyzator

Wielu kierowców to mechanicy-amatorzy, którzy w kwestii wymiany amortyzatorów często zamieniają oryginalne części na pochodzące z innych aut, by usprawnić swój samochód. W rzeczywistości jednak lepiej jest trzymać się zaleceń producenta, które określone są w instrukcji obsługi pojazdu.

Jeśli więc przekonamy się do użycia części zalecanych do naszego samochodu warto zdecydować się na amortyzatory uznanej marki. Cena takich części będzie znacznie wyższa, mamy jednak gwarancję trwałości oraz bezpieczeństwa.

Zamienniki są niestety mniej wytrzymałe i szybciej się zużyją, w przypadku nieoryginalnych części możemy mieć również problem z gwarancja, ponieważ niektóre z nich ich nie uznają. Takie elementy rzadko kiedy posiadają odpowiednie właściwości i zapewniają prawidłowy poziom bezpieczeństwa.

Niektórzy decydują się również na wymianę samych sprężyn, pozostawiając amortyzatory, dzięki czemu zyskują większą sztywność i obniżają samochód o kilka centymetrów. Tak naprawdę tracimy jedynie na komforcie jazdy, a nie zyskujemy nic w kwestii własności jezdnych, a dodatkowo możemy uszkodzić sobie karoserię lub szyby.

Kiedy wymienić amortyzatory?

By rozpoznać, czy amortyzatory uległy zużyciu musimy umieścić samochód na podnośniku: możemy wtedy zetknąć się na przykład z wyciekami oleju, wżerami korozyjnymi na tłoczysku, zużytymi tulejami metalowo-gumowymi. Takie awarie to znaczne zmniejszenie naszego bezpieczeństwa podczas jazdy.

W przypadku, gdy nasze amortyzatory nie są w pełni sprawne możemy spodziewać się dłuższej drogi hamowania i nie trzymania się samochodu na ostrych zakrętach, najlepiej jednak udać się na oględziny do zaufanego warsztatu, gdzie specjaliści fachowo sprawdzą stan techniczny poszczególnych elementów.

Amortyzatory podlegają w samochodzie największym obciążeniom, dlatego należy zmieniać je po przejechaniu około 70 000 kilometrów. Ważne, aby decydować się na oryginalne części renomowanych marek, które gwarantują nam długą żywotność, bezpieczeństwo i komfort jazdy, a ich wymianę zlecić zaufanym fachowcom.

Wymieniajmy wyłącznie parami

Gdy dochodzi do konieczności wymiany amortyzatorów pamiętajmy, że należy robić to parami, nigdy pojedynczo, tak samo jak w przypadku opon – na osi. Jeśli wymienimy wyłącznie jeden amortyzator może dojść do nieprawidłowej pracy układu kierowniczego, opony będą się nierównomiernie zużywały, a samochód utraci swoją stabilność. Ma to również wpływ na drogę hamowania – w przypadku wymiany obu amortyzatorów na osi możemy być pewni, że będzie ona znacznie krótsza.

Średni koszt nowego amortyzatora to około 120 złotych, musimy więc liczyć, że wymiana dwóch razem z robocizną może nas wynieść około 300 złotych.

Uszkodzone poznać łatwo…
O tym, czy amortyzatory wymagają wymiany widać podczas oględzin auta znajdującego się na podnośniku. Mogą to być wycieki oleju, wżery korozyjne na tłoczysku, zużyte tuleje metalowo-gumowe, łożyska mocujące, odboje i osłony. Im uszkodzeń więcej, tym gorzej dla naszego bezpieczeństwa. Dla przykładu – zużyte odboje to przyczyna „dobijania” zawieszenia, większego skoku amortyzatora i spadku siły tłumienia.

Zły stan amortyzatorów kierowca pozna po wydłużonej drodze hamowania lub nie trzymaniu się auta na ostrych zakrętach. Ale przy samodzielnej ocenie stanu technicznego amortyzatorów należy pamiętać, że ich zużycie będzie mniej wyczuwalne w samochodach z elektronicznymi systemami wspomagającymi, takimi jak choćby powszechnie stosowany ABS.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here