Kancelaria transportowa kpmm to biuro, które powstało w wyniku zapotrzebowania branży transportowej na usługi z zakresu doradztwa prawnego w transporcie. Tworzy ją dynamiczny zespół wykształconych adwokatów i prawników świadczących pomoc w każdej trudnej sprawie dotyczącej prawa transportowego. Jedną ze skomplikowanych kwestii w jakich często pomaga kancelaria prawo transportowe jest problem użycia międzynarodowej konwencji transportowej CMR w krajowym transporcie drogowym.
Czym jest CMR?
Międzynarodowy list przewozowy CMR to dokument na podstawie którego odbywa się przewóz ładunków. Taki list musi być wydany w trzech egzemplarzach przez nadawcę, każdorazowo przy wysyłaniu w trasę większego transportu. Spedytor nie ma konieczności wystawiania listu powinien jednak otrzymać jeden egzemplarz.
W liście CMR znajdują się podstawowe informacje co do szczegółowych danych nadawcy, przewoźnika oraz odbiorcy towaru. W liście zgodnie z konwencją nadawca powinien też zawrzeć termin i miejsca nadania towaru czy ładunku, przewidziane miejsce dostawy oraz wykaz kosztów kosztów związanych z przewozem. Niekiedy w liście zawiera się też instrukcje niezbędne do załatwienia formalności przy przejeździe przez granice państwowe.
Jak CMR stosowany jest w krajowych przewozach drogowych?
Wielu kierowców i przewoźników uważa, że nie musi stosować się do zapisów CMR poruszając się po drogach krajowych. Zasłaniają się przy tym nadrzędnością konstytucji RP nad innymi ustawami i brakiem zapisów co do takowych listów w polskich ustawach. Ci przewoźnicy są w błędzie nie co do istoty stosowania CMR, ale w genezie tego dlaczego nie muszą tej konwencji stosować.
Konstytucja RP w swoim artykule 91 postanawia, że ratyfikowane umowy międzynarodowe stają się jakoby jej częścią. Jeśli więc Polska jako kraj ratyfikowała umowę CMR na swoim obszarze kierowcy w naszym kraju mają obowiązek stosować się do jej szczegółowych zapisów. Artykuł 1 tej konwencji mówi wprost – odnosi się ona do takiego transportu, gdzie miejsce nadania towaru a miejsce odbioru znajduje się w dwóch różnych państwach. Jeśli więc zapisy konwencji CMR zmieniłyby się i artykuł pierwszy mówiłby o tym że przewozy na terenie jednego kraju również powinny zostać wyposażone w listy CMR kierowcy musieliby pod groźbą konsekwencji prawnych się w takie listy wyposażyć. Nie obroniłoby ich tłumaczenie o wyższości prawa krajowego, gdyż jest z gruntu niedokładne.
Warto więc na bieżąco być z przepisami prawa międzynarodowego aby na bieżąco być informowanym o zmianach jakie w nim zachodzą. Jeśli więc przedsiębiorca wie, że sam nie jest w stanie ogarnąć setek stron zmieniającej się dokumentacji powinien skorzystać z usług kancelarii transportowej kpmm, adres internetowy: https://www.kpmm.pl/.