Olej 10W40 jest dość popularnym wyborem w przypadku kilkuletnich bądź kilkunastoletnich samochodów, których silniki nie są już najlepszej świeżości i nie będą w stanie wyciągnąć za wiele dobrego z oleju syntetycznego. 10W40 to bowiem półsyntetyk, który ze względu na swoje parametry bardzo dobrze sprawdza się w naszej strefie klimatycznej. Czy jednak naprawdę jest on najlepszym wyborem i czy istnieją samochody, które będą wykorzystywać właściwości 10W40 w stu procentach?
Olej 10W40 – skąd taka nazwa?
Nazwa 10W40 bynajmniej nie wzięła się w przypadku. Jeżeli bowiem chodzi o oleje samochodowe, istnieje bardzo konkretna klasyfikacja, która pozwala określić właściwości danego produktu. Dzięki temu klient zawsze jest w stanie dobrać idealny płyn do swojej jednostki napędowej bez obaw, że będzie on niewłaściwy.
Pierwszą częścią nazwy jest kod alfanumeryczny XW, w którym X jest cyfrą. Najczęściej spotykane w przypadku olejów syntetycznych oraz półsyntetycznych są stopnie 0, 5 oraz 10. Im niższa liczba, tym w niższej temperaturze będzie gęstnieć olej.
Drugi człon składa się z innej liczby, którą najczęściej jest 30, 40, 50 bądź 60. Tym razem będziemy chcieli znaleźć zazwyczaj preparat z jak najwyższą liczbą, bowiem im wyższa ona jest, tym większa jest odporność oleju na wysokie temperatury i tracenie swoich właściwości w wyniku ich oddziaływania.
W ten oto sposób możemy łatwo odczytać charakterystykę, jaką posiada olej 10W40. Jest to więc płyn cechujący się odpornością na zimno w granicach -25 stopni (w tej temperaturze może zacząć niekontrolowanie gęstnieć), a także solidną, choć nie wybitną odpornością na ciepło. Jest to idealna półka średnia zarówno osiągi, jak i cenowo.
Olej 10W40 – gdzie nada się najlepiej?
W pierwszej kolejności musimy bardzo dokładnie sprawdzić, jakie oleje może przyjmować nasz silnik. Jest to absolutnie niezbędne, a niestosowanie się do zaleceń producenta może przynieść za sobą niezwykle poważne konsekwencje.
Do jakich aut najczęściej możemy lac 10W40? Jest to niezwykle uniwersalny typ oleju, który sprawdza się często zarówno w silnikach benzynowych, jak i zasilanych olejem spalinowym, a nawet tych z instalacją gazową. Nie ma również większej różnicy, czy mowa jest o silniku wolnossącym czy takim, który posiada kompresor bądź turbosprężarkę.
Popularność i uniwersalność oleju 10W40 sprawia, iż jest on produkowany przez wielu znanych producentów, którzy dodatkowo często wzbogacają swoje produkty w środki zabezpieczające i czyszczące. Wybór w tej kwestii jest więc niezwykle spory.