Motocykle sportowe wyposażone muszą być w odpowiednie opony, które zapewnią im optymalne osiągi, ale także bezpieczeństwo. Jednak nazwa “opony sportowe” odnosić się może do wielu różnych rodzajów opon, dedykowanych poszczególnym sportom motorowym. Popatrzmy, z jakimi typami możemy mieć najczęściej do czynienia.
Czym tak naprawdę jest opona i czemu jest tak ważna?
Opona to tak naprawdę specjalnie przygotowana mieszanka gumy, w skład której wchodzi między innymi kauczuk, różnego rodzaju plastyfikatory, sadza, krzemionka czy siarka. Guma tego rodzaju musi posiadać odpowiednią twardość i zostać specjalnie wyprofilowana, by zapewniała przyczepność i odprowadzała wodę spod kół.
Odpowiednie parametry opony są ważne przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo motocyklisty. Należy pamiętać, iż opona jest jedynym punktem styku pojazdu z ziemią i to ona odpowiada za to, jak zachowa się on na różnych powierzchniach, takich jak asfalt, grunt czy woda. Jej wysoka przyczepność gwarantuje możliwość swobodnego manewrowania nawet na sypkich, śliskich czy trudnych nawierzchniach. Odpowiedni profil bieżnika zapewnia z kolei odprowadzanie wody spod kół. Różne ich typy i modele wielu cenionych producentów znajdziesz pod adresem: https://skyseba.pl/opony-motocyklowe-sportowe.
Opony wyścigowe
Zazwyczaj są to opony bardzo miękkie, wymagające wysokiej temperatury pracy i przeznaczone typowo na tor wyścigowy. Ze względu na brak bieżnika nie posiadają homologacji i nie mogą być użytkowane na drogach publicznych. Idealnie sprawdzają się jednak na torach, zapewniając najwyższe osiągi.
Opony sportowe szosowe
To jedne z najchętniej wybieranych opon przez osoby, które poruszają się po drogach publicznych. Ze względu na swoją konstrukcję praktycznie zawsze posiadają homologację, co oznacza, że można się na nich poruszać po szosach. Wykonane są ze stosunkowo miękkiej gumy i zapewniają dobrą przyczepność na asfalcie.
Opony typu enduro
Jak sama nazwa wskazuje, są przeznaczone głównie do motocykli enduro. Ze względu na specyficzne warunki, w jakich są wykorzystywane, takie jak skały, błoto czy piasek, wyróżnić można ich poszczególne podkategorie, dedykowane do konkretnych nawierzchni. Ich szczególną cechą jest stosunkowo twarda mieszanka gumy i agresywny bieżnik, który pozwala na zwiększenie przyczepności w każdych, nawet trudnych warunkach.
Opony turystyczne
To połączenie cech opon szosowych z cechami oponami enduro. Często wykonywane są z dwóch różnych mieszanek gumy i posiadają na tyle głęboki bieżnik, by nadawać się zarówno na szosę, jak i na przejażdżki terenowe (choć nie typowo wyczynowe). Sprawdzają się na zróżnicowanych trasach i odznaczają dobrą przyczepnością, połączoną ze stosunkowo niskim zużyciem podczas eksploatacji.
Opony cruiser
Przeznaczone są zazwyczaj do cięższych motocykli, które prowadzone są zazwyczaj po szosach i drogach szutrowych. Mogą mieć podwyższony indeks ładowności i odznaczają się doskonałą przyczepnością, stabilnością i pewnością prowadzenia. Łączą w sobie cechy opon szosowych z oponami typu enduro, przeznaczonymi do dużych, ciężkich motocykli.