Układ hamulcowy jest jednym z kluczowych elementów bezpieczeństwa. Jeśli jest sprawny i prawidłowo wyregulowany, jest gwarancją bezproblemowej jazdy.
Tarcze hamulcowe: zasada działania w pojeździe
Gdy kierowca naciska pedał hamulca, ciśnienie w przewodzie hamulcowym wzrasta, a tłoczki siłownika hamulca głównego wysuwają się i dociskają pedał hamulca lub bęben hamulcowy do pedału hamulca. Ten ostatni jest mocno osadzony na piaście koła, a pojazd zwalnia lub zatrzymuje się.
Należy zawsze sprawdzać poziom i stan płynu hamulcowego oraz stan klocków hamulcowych. Wielu właścicieli pojazdów przegapia kluczowy moment, jakim jest stan tarcz hamulcowych, ponieważ do czasu ich fatalnego zużycia gwarancja na pojazd już wygasła.
Producenci wskazują w dokumentacji technicznej, jak długo wytrzymają ich produkty, ale informacje te mają charakter wyłącznie doradczy. Możesz z grubsza określić z wyprzedzeniem, jak często będziesz musiał kupować nowe materiały eksploatacyjne.
Średnio klocki hamulcowe są wymieniane przy następującym przebiegu:
- samochody krajowe: 12 +/- 3 tys. km;
- samochody importowane: 17 +/- 3 tys. km;
- samochody sportowe: 5 +/- 1 tys. km.
Częstotliwość zużycia i wymiany tarcz hamulcowych
Wymiana tarcz hamulcowych nie podlega żadnym przepisom. Serwisanci i pracownicy obsługi pojazdów często spotykają się z tarczami hamulcowymi, które zużywają się już po kilku latach użytkowania, jak również z tarczami, które wytrzymują dziesiątki lat. Tempo zużywania się tarcz hamulcowych zależy od wielu różnych czynników:
Najłatwiej określić, kiedy wymiana klocków jest wymagana przez czujniki zużycia i / lub wskaźnik na desce rozdzielczej, jeśli jest to przewidziane dla tego modelu. Dodatkowymi oznakami konieczności wymiany są „lekki” pedał, zwiększona droga hamowania oraz zwiększony przepływ płynu roboczego.
Charakterystycznym znakiem rozwoju urządzeń hamulcowych będzie specyficzny dźwięk podczas intensywnego hamowania. Po wymazaniu podkładek płytka czujnika wydaje charakterystyczny pisk w kontakcie z powierzchnią krążka. Konstrukcja większości zagranicznych samochodów przewiduje wskaźniki świetlne, które są połączone za pomocą styków zamontowanych w podkładkach klocków.
1. Styl jazdy
Przy agresywnym lub nieekonomicznym stylu jazdy, zarówno klocki hamulcowe, jak i tarcze hamulcowe będą musiały być wymieniane znacznie częściej.
2. Klasa pojazdu i konstrukcja układu hamulcowego
W stosunkowo lekkich starszych pojazdach (o ile kierowca przestrzega dobrych nawyków jazdy) przednie tarcze hamulcowe wytrzymują po 150 000 do 200 000 km, a w zależności od rocznego przebiegu – od 4 do 6 lat eksploatacji.
W pojazdach serii D, E, F, S oraz z ciężkimi oponami, pickupach itp. (i dokładnie w ten sam sposób, w zależności od stylu jazdy) tarcze hamulcowe wytrzymują 3-4 lata i do 100-150 000 km. Nie dłużej.
Tylne tarcze hamulcowe we wszystkich pojazdach wytrzymują ok. 2-3 lata po wymianie tarcz przednich.
Główną (i najważniejszą) przyczyną zużycia tarczy hamulcowej jest jej zmniejszona grubość, która różni się w zależności od producenta i jest określona w instrukcji danego producenta hamulców: Deklaracja zgodności WE (dokument wystawiony przez producenta), a także przepisy techniczne i regulaminy stacji obsługi. Każdy producent posiada swój własny dokument WE.
W trakcie eksploatacji dochodzi do uderzeń i innych fizycznych oddziaływań na tarcze hamulcowe. Na przykład pod koniec hamowania, kiedy tarcze hamulcowe (i klocki hamulcowe) są już prawie całkowicie zużyte, a pojazd wjeżdża w kałużę, tarcze hamulcowe wyginają się, a nawet ścierają. Brud, błoto, piasek i inne czynniki występujące w terenie (a nawet na drodze) wpływają na stan i działanie hamulców.