Polskie przepisy dotyczące wyrejestrowania samochodu są dosyć rygorystyczne, jeżeli nie dopełnimy formalności, narażamy się na wysokie kary finansowe związane z brakiem polisy OC. Jak wyrejestrować auto, jakie dokumenty należy dostarczyć do urzędu i ile to kosztuje?

Samochód należy wyrejestrować w przypadku, gdy nie jest używany, został sprzedany za granicą,  oddany do kasacji lub został skradziony. Obowiązek wyrejestrowania pojazdu reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Warto mieć na uwadze to, że raz wyrejestrowanego pojazdu nie można ponownie zarejestrować chyba że został odzyskany po kradzieży, albo sprzedany za granicą, wyjątek stanowią również samochody zabytkowe, ciągniki oraz przyczepy rolnicze.

Najpierw do urzędu komunikacji

Wyrejestrowanie pojazdu nie jest procesem zbyt skomplikowany i przebiega w podobny sposób jak w przypadku rejestracji pojazdu. W pierwszej kolejności należy udać się do odpowiedniego urzędu komunikacji w celu złożenia wniosku, można go pobrać również ze strony internetowej. Aby móc złożyć dokument, trzeba okazać dowód tożsamości oraz dokonać opłaty skarbowej w wysokości 10 złotych. Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu zostanie rozpatrzony natychmiastowo, chyba że sprawa jest skomplikowana, wówczas czas oczekiwania może wydłużyć się nawet do dwóch miesięcy. Dokumentu nie musimy składać osobiście, może zrobić to w naszym imieniu osoba, którą do tego upoważnimy, przy czym wiąże się to z wyższą opłatą skarbową w kwocie 17 złotych.  Z wyższej opłaty będziemy zwolnieni, jeśli upoważniona osoba to bliski krewny.

Jakie dokumenty należy przygotować?

Decydując się na wyrejestrowanie samochodu, trzeba mieć przy sobie dowód tożsamości oraz potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej, a także kilka innych dokumentów w zależności od powodu wyrejestrowania samochodu. Szczegółowe informacje o wyrejestrowaniu samochodu znajdziesz tutaj. Poniżej lista dokumentów, które trzeba przygotować w poszczególnych sytuacjach.

Kradzież samochodu

– zaświadczenie wydane przez policję potwierdzające dokonanie kradzieży,

– kartę pojazdu,

– dowód rejestracyjny,

– oświadczenie.

Sprzedaż lub kasacja pojazdu za granicą

– dowód rejestracyjny,

– karta pojazdu,

– tablice rejestracyjne,

– dowód dokonania kasacji/kopia dokumentu potwierdzającego rejestrację pojazdu za granicą/ dokument potwierdzający sprzedaż samochodu za granicą.

Trwała utrata pojazdu

– dowód rejestracyjny,

– karta pojazdu,

– dokument potwierdzający trwałą utratę pojazdu,

– dowód wpłaty na rzecz gminy,

– tablice rejestracyjne

Wycofanie pojazdu z obiegu

– dokument potwierdzający wycofanie pojazdu z obiegu,

– dokument potwierdzający wykupienie wycofanego pojazdu,

– kopia decyzji administracyjnej o wycofaniu pojazdu.

Przekazanie auta do stacji demontażu

– dowód rejestracyjny,

– karta pojazdu (jeśli była wydana),

– tablice rejestracyjne,

– zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here