Zawieszenie pneumatyczne – rozwiązanie z górnej półki

0
96

Komfort jazdy samochodem to jedna z najważniejszych cech, na jaką zwracają uwagę kierowcy. W szczególności osoby, które lubią dalekie podróże albo wymagające tereny oczekują, że ich podróż będzie odbywała się w jak najlepszych warunkach. Z tego powodu decydują się często na najbardziej luksusowe modele, w których jednym z ważnych elementów jest zawieszenie pneumatyczne. Przyjrzymy się mu bliżej.

Gdzie zazwyczaj możemy znaleźć zawieszenie pneumatyczne?

Zawieszenie pneumatyczne uważane jest często za rozwiązanie klasy premium, dlatego znajdujemy je przede wszystkim w modelach z najwyższej półki. Limuzyny, samochody typowo terenowe i SUV-y często posiadają właśnie taki model zawieszenia. Może być ono także elementem dodatkowego, opcjonalnego wyposażenia samochodu “średniej klasy”, który nie jest przeznaczony do pokonywania trudnych terenów. Dzięki jego obecności zmienia się jednak komfort jazdy i możliwości takiego typowego pojazdu: na co dzień służy jak standardowe auto, ale po wyjeździe na autostradę może nabrać nieco bardziej sportowego charakteru i niższego profilu.

Oczywiście, jeśli twój samochód go nie posiada, zawsze możesz zdecydować się na wymianę klasycznego wyposażenia na pneumatyczne. Przykładowo, możesz zainwestować w zawieszenie pneumatyczne Volkswagen, które zapewni ci komfort i poprawi warunki jazdy. Sprawi także, że zmniejszy się wpływ obciążenia na pojazd, co poprawia stabilność toru jazdy nawet przy większych prędkościach i zakrętach. W rezultacie to także większe bezpieczeństwo podróżowania.

Jak działa zawieszenie pneumatyczne?

Działanie zawieszenia pneumatycznego oparte jest przede wszystkim na działaniu kompresora, który pompuje gaz pod wysokim ciśnieniem do miechów powietrznych, znajdujących się w zawieszeniu. Współpracują one z wahaczem, co decyduje o ustaleniu konkretnej pozycji i prześwitu. Oczywiście, cały ten proces sterowany jest za pomocą sterownika komputerowego i systemu czujników, które dbają o to, aby prześwit był stały i odpowiedni do warunków jazdy.

Największe zalety działania zawieszenia pneumatycznego

Największą zaletą tego, jak pracuje zawieszenie pneumatyczne, jest tak zwany stały prześwit, utrzymywany za pomocą miechów i tłoczonego do nich powietrza. Kiedy na zawieszenie działają większe siły, pompowana jest dodatkowa ilość powietrza, która powoduje ich rozprężenie się, a kiedy siła się zmniejsza: nadmiar powietrza jest wypuszczany.

Dzięki temu samochód nigdy nie ulega dobijaniu i nie ma najmniejszych obaw o to, że zahaczy podwoziem o podłoże nawet przy większych obciążeniach i prędkościach. Dzięki temu pojazd zachowuje się niezwykle stabilnie i przewidywalnie. Jest to szczególnie ważne w przypadku samochodów klasy GT i SUV-ów: w pierwszych pozwala na płynne pokonywanie zakrętów przy większych prędkościach, w drugich wyrównuje tor jazdy, stabilizując wychylenie nawet o dziesiątki centymetrów.

Wyższe koszty obsługi

Na koniec warto podkreślić, że zawieszenie pneumatyczne to rozwiązanie dość skomplikowane i jego prawidłowe działanie wiąże się z koniecznością regularnego serwisowania oraz kontroli aktualnego stanu. Kompresor, rurki, miechy – to tylko kilka elementów, na jakie warto zwracać uwagę. Dlatego też w trakcie użytkowania należy liczyć się z podwyższeniem kosztów obsługi z powodu regularnie prowadzonej kontroli w celu utrzymania pracy zawieszenia na jak najwyższym poziomie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here