Czy możliwy jest zakup elementów o odpowiedniej jakości, nie wydając przy tym mnóstwa pieniędzy? Sprawdzamy!
Wyznacznikiem jakości elementów zamiennych jest homologacja – tak mówią nam sprzedawcy i wprowadzają nas w błąd! Sam fakt posiadania homologacji przez podzespoły oznacza, że spełniają one w stopniu minimalnym wymogi, które znajdują się w przepisach i normach. Podczas gdy część elementów jest homologowana osobno (np. szyby, opony, elementy układu hamulcowego, felgi), inne są monitorowane za pomocą typu pojazdu i jego homologacji (nadwozie, amortyzatory, zderzaki)
Kraje Unii Europejskiej honorują wzajemnie homologacje z innych państw UE, jednak powszechnie wiadomo, że część krajów o wiele łatwiej rozdaje wspomniane homologacje. Obowiązujące na terenie Europy przepisy oczekują od dystrybutorów i części do VW, by informacja o jakości sprzedawanych podzespołów była jawna. Dyrektywa GVO dzieli części zamienne na kilka różnych podgrup:
- oryginalne części – zalicza się do nich elementy montowane fabrycznie, części oferowane pod marką producenta (w katalogach części do VW są oznaczane literami O, OE, OEM), a także części, które zostały wyprodukowane wg specyfikacji producenta samochodu, a które wytwórca sprzedaje pod swoją marką (oznaczenie Q albo OES)
- części zamienne o jakości porównywalnej – niebędące identyczne oraz niewykonane w ten sam sposób technologiczny jak oryginały, jednak odpowiadające im swoją jakością i spełnianą funkcją. Oznaczane są literą P w Polsce, określa się je również mianem części alternatywnych lub linii budżetowych (PJ) – są one całkowicie bezpieczne, bywają tworzone przez producentów samochodów, jednak pod względem trwałości są gorsze niż te, oznaczone literą O
- pozostałe części zamienne – najtańsze, oznaczane za pomocą litery Z, zazwyczaj sprawiające duże problemy przy dopasowywaniu
Deklaracja producenta to jedno, faktyczna jakość to drugie – w związku z tym części z literą P należy dokładnie sprawdzić, ponieważ mogą się one różnić od oryginału w sposób znaczący. Może się zdarzyć, że element na papierze powinien dokładnie pasować do naszego auta, aby w rzeczywistości wyglądać zgoła inaczej. Do części zamiennych o porównywalnej jakości producenci zalecają często podzespoły o parametrach o wiele, wiele gorszych od oryginalnych.
Niektórzy próbują radzić sobie z tym problemem poprzez zakup używanych części do VW. Jest to rozwiązanie, które może wchodzić w grę w przypadku elementów, które nie odpowiadają bezpośrednio za bezpieczeństwo użytkowania pojazdu, a także takich, których jakość jesteśmy w stanie stwierdzić po pobieżnej obserwacji. Niska cena części używanych wiąże się jednak z ich pochodzeniem – biorą się one z kradzieży lub nielegalnego złomowania pojazdu.
Kierowanie się ceną jest istotne przy wyborze produktu, ale nie powinien to być jedyny wyznacznik tego, na które części zamienne się zdecydujemy. Bądźmy uważnymi nabywcami, aby przez przypadek nie zakupić podzespołów, które uszkodzą nasze auto.